مقالات

آیا می دانید

تولد مکعب جادویی

چگونه بوده است؟


خلاصه :

تولد مکعب جادویی

تولد مکعب جادویی:

در سال ۱۹۷۵، ارنو روبیک موفق به کسب امتیاز اختراع مکعب جادویی ۳*۳ شد؛ هدف ابتدایی از اختراع این مکعب، ساخت وسیله ای بود که قطعات آن بتوانند بطور مستقل حرکت کنند. این مکعب ابتدا در سال ۱۹۷۷ در بوداپست منتشر شد، سپس شرکت اسباب بازی ایده آل (Ideal) به روبیک کمک کرد تا بتواند این مکعب را در سرتاسر جهان منتشر کند.

این اسباب بازی در سال ۱۹۸۰ به افتخار سازنده آن به “Rubik’s Cube” تغییر نام یافت. موفقیت جهانی: مکعب روبیک شهرت جهانی یافت، درسال ۱۹۸۰، همان سالی که مکعب روبیک به صورت جهانی انتشار یافت، توانست جایزه بهترین اسباب بازی سال را دریافت کند. مکعب روبیک توانست هردو قشر جوان و بزرگسال را بهم متصل کند؛ محبوبیت آن تاحدی افزایش یافت که تا سال ۱۹۸۲ بیش از صد میلیون مکعب روبیک فروخته شد.

سادگی ظاهری، درعین حال پیچیدگی باورنکردنی آن باعث گیج شدن میلیون ها نفر شد، بطوریکه حتی امروزه هم افراد بسیار کمی یافت می‌شوند که بتوانند ادعا کنند که توانسته اند مکعب روبیک را بدون راهنمایی یا آموزش، حل کرده باشند.

فروش مکعب روبیک در ایالات متحده در سال ۲۰۰۶ شاهد افزایشی ناگهانی بود. این افزایش به فیلم “The Pursuit of Happiness” نسبت داده می‌شود. در این فیلم “Will Smith” با حل کردن مکعب روبیک یک بازرگان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مکعب روبیک در حال حاظر پرفروش ترین اسباب بازی جهان با عدد ۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰ مکعب است.

 

خالق مکعب روبیک:

پرفسور Erno Rubik دانش آموخته دانشکده فنی بوداپست پایه مهندسی معماری و دارای مدرک فوق لیسانس مجسمه سازی و معماری داخلی است. او در ساعت های بیکاری اش بروی مدل های سه بعدی کار می کرد. او می گوید:

«عصر یک روز بهاری پس از آنکه در طبیعت پیاده روی کردم و از رژه زیبای رنگ ها در طبیعت لذت بردم، به این نتیجه رسیدم که به منزل برگردم  و به نوعی از این رنگ ها بهره ببرم. پدر مادر من مهندس بودند و این نوع تفکر از دوران کودکی در من شکل گرفته بود»

نیاز به سرعت بیشتر:

بعد از گذشت دو سال از عرضه مکعب روبیک به بازار جهانی، با وجود اینکه اکثر مردم جهان همچنان موفق به حل مکعب روبیک نشده بودند، افرادی حل آن را به سطح های جدیدی رسانده و به دنبال حل هرچه سریع تر آن بودند.

در سال ۱۹۸۲، اولین مسابقه جهانی مکعب روبیک برگزار شد، ۲۰ نفر از سریع ترین حل کنندگان از ۲۰ کشور مختلف برای برگزاری مسابقه دورهم جمع شدند. برنده آن دوره “Minh Thai” از آمریکا بود که توانست مکعب روبیک را در مدت زمان ۲۲.۹۵ ثانیه حل کند.

ساختار مکعب روبیک:

در هر مکعب روبیک کلاسیک ۶ وجه و در هر وجه ۹ تکه و هر وجه دارای یک رنگ است، در نتیجه کلا دارای ۶ رنگ (رنگ‌بندی: سفید، زرد، نارنجی، قرمز، آبی، و سبز) است. گفته می‌شود این مکعب دارای ۴۳ تریلیون جایگشت (تعداد ترکیب‌های ممکن برای موقعیت رنگ‌ها) است.

مکانیزم محوری این پازل به شما این امکان را می‌دهد که در هر وجه به طور جداگانه رنگ‌های دیگر را به هم ریخت، و هدف از بازی، این است که تمام رنگ‌های آن در وجه خود و به صورت درست در کنار هم قرارگیرند.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران