نگاهی به .....

پیش دبستان دو

ستوده


۱۷ مهر ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۱:۱۲
۸۸


پیش­ دبستان دروازه ­ی ورود کودکان به دنیای آموزش رسمی است؛ به همین دلیل حسّاسیت و اهمّیت ویژه­ای دارد.

رویکرد پیش‌دبستان ستوده

در ستوده باور داریم، انسان موفّق فردی است که در تمام ابعاد زندگی آموخته، رشد کرده و توانمند شده است. هدف‌گذاری ما، زمینه‌سازی برای رشد همه‌جانبه­ ی نوآموزان است.

در راه تحقّق این هدف در عین بهره­گیری از دانش روز و ابزارهای نوین و کاربردی، از تعالیم ارزشمند اهل‌ بیت علیهم‌ السّلام و آموزه‌های تربیتی ایشان غافل نشده‌ایم و کوشیده‌ایم در محیطی پویا، متنوّع، بانشاط و کارا، با در نظر گرفتن تفاوت‌های فردی کودکان، فرصتی برای تجربه‌های سازنده‌ی آنان فراهم کنیم.

تعامل مؤثّر با والدین، همیار ما و نوآموزان در مسیر پرفراز و نشیب تربیت و آموزش خواهد بود.

 

 اهداف پیش‌دبستان ستوده

اهداف مورد نظر پیش‌دبستان ستوده در راستای ساحت‌های تبیین شده در سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش  و با توجّه به ویژگی‌های رشدی نوآموزان دوره­ی پیش­دبستانی، به شرح زیر است:

 

الف) ساحت تربیتی، اعتقادی و اخلاقی

1. شناخت بیشتر خداوند، اهل بیت (علیهم­ السّلام)  و کلام وحی و افزایش علاقه‌مندی به آن‌ها

2. آشنایی با فرهنگ پویای انتظار

3. اولویت دادن به اخلاق‌مداری در زندگی فردی و اجتماعی و توجّه به نوع­دوستی

4. تمرین به کارگیری درست اندیشه  و تلاش برای ایجاد روحیه­ی مسئولیت­پذیری

 

ب) ساحت علمی و فناوری

1. پیوند آموزش پیش­دبستان با دبستان

2. تقویت روحیه­ی جست‌وجوگری علمی و مشاهده‌‌ی دقیق

3. تلاش برای رشد تفکّر حلّ مسئله، تفکّر خلّاق و نقّادانه

4. ایجاد انگیزه برای مطالعه‌ی کتاب و افزایش گنجینه­ی واژگان نوآموزان

5. آشنایی با زبان انگلیسی در عین احترام و حمایت از میراث فرهنگی و زبان شیرین فارسی

 

ج ) ساحت تربیت اجتماعی، شناختی

1. شناخت توانایی­ها، احساسات و تفکّرات خود

2. حساسیت عاطفی نسبت به خانواده، خویشاوندان و اطرافیان و تقویت روحیه­‌ی کمک به دیگران

3. آشنایی با حقوق فردی و اجتماعی خود و دیگران و تمرین آداب اجتماعی

4. مسئولیت­پذیری اجتماعی و اهتمام به عبادات اجتماعی

 

ت) ساحت تربیت زیستی  و بدنی

1. مهارت مراقبت از سلامت تن و بهداشت روان

2. آشنایی با حریم شخصی

3. اهتمام به حرکات ورزشی

 

گروه پیش‌دبستان ستوده

در ادامه به معرّفی مختصر همکاران گروه متخصّص و باتجربه‌ی پیش‌دبستان می‌پردازیم.

1. معاونت آموزشی: بررسی و نظارت بر محتوای آموزشی و عملکرد اجرایی، فنون و ابزارهای نوین و به‌روز

2. روان­شناس مدرسه: رسیدگی به امور بالینی و بررسی محتوای تربیتی، تقویت عملکرد معلّمان و نوآموزان از طریق حضور در کلاس‌ها و مشاهده‌گری

5. معلّمان پایه: متشکّل از معلّمان باتجربه و دانشجویان رشته­ی علوم تربیتی

6. سایر معلمان: تسهیل­کنندگان و همراهان در امور فوق برنامه‌ی آموزشی که با توجه به تخصّص  مورد نیاز هر درس، با معلّمان پایه همراه خواهند بود.

 و نیز همه‌ی خانواده‌ی پویای ستوده که در کنار هم در مسیر پرورش فرزندان این سرزمین می‌کوشیم.

 

پیش‌دبستان ستوده و کرونا

سلامت نوآموزان همواره در اولویت ستوده است؛ لذا به منظور رعایت هرچه بهتر پروتکل­های بهداشتی، اقدامات زیر در زمان حضور فرزندانمان انجام خواهد شد:

1. تقسیم­بندی و گروه­بندی نوآموزان برای حضور در مدرسه در گروه­های کوچک

2. ضدّعفونی کردن مستمر محیط و ابزارها

3. تجهیز مدرسه به  ابزار لازم جهت ضدّعفونی­کردن فضای آموزشی

4. استفاده از ماسک توسّط معلّمان، کادر مدرسه و نوآموزان

5. استفاده‌‌ی حدّاكثری از فضاهای باز و گسترده‌ی مدرسه

6. نظارت مداوم بر رعایت پروتکل­های بهداشتی توسّط معلّمان پایه

 

عناوین

اهداف و فعّالیت‌ها

یک، دو، سه

آشنایی با مفاهیم قیاسی، شناخت رابطه­ ها، آشنایی با کمیت­های عددی و شمارش با بازی و سرگرمی در زندگی روزمره، شناخت الگوهای خطی در بازی­های متنوع، شناخت مهارت­های جهت­ یابی.

دست توانا

تقویت عضلات ریز و هماهنگی چشم و دست با ابزارهای متفاوت در محیطی شاد همراه با

بازی­های مختلف، توانایی کار با نوشت افزار، شناخت و ترسیم انواع خط ­ها.

کاغذ رنگی

تقویت کار با ابزار، تقویت حس استقلال در نوآموز و توانمند­سازی مهارت­ های عضلات دست.

نرم و ورز

تخلیه هیجانات، ایجاد خلاقیت، آشنایی با مواد، ساخت اشکال متفاوت با انواع خمیر

رد کن بره

توانمندسازی نوآموز در امور روزمره، مهارت دوختن، تقویت توجّه و تمرکز، افزایش دقّت دیداری، کار با ابزار متفاوت در بازی­های مختلف.

آی قصّه، قصّه، قصّه

اصلاح گفتار، درک مطلب، تقویت مهارت شنیداری و گفتاری، توجّه به جزئیات، تقویت روحیه­ ی پرسشگری و سخن گفتن با لحن و کلام مناسب.

نمایش خلاق

توصیف دیده­ها و شنیده­ ها و تبدیل آن به حرکات. درک پیام تصویری، ارتباط بخش­های مختلف تصویر و درک آن.

سفرهای علمی

سفر به دنیای ناشناخته و کشف محیط پیرامون در غالب پروژه­های مختلف، تغییر نگرش در طبیعت مواد پیرامون، آشنایی با فصل­ها، رنگ­ها، صداها و... انجام آزمایش­های جذاب و کودکانه.

خاله بازی

تقویت رشد مهارت­های زندگی، دوست یابی و تقویت مهارت کارگروهی، خودآگاهی و شناخت هیجانات شخصی و مدیریت رفتار، شکل­ گیری آداب و عادات شخصی و اجتماعی، مدیریت ایجاد و برقراری روابط اجتماعی، توانایی/ حل مسئله، مسئولیت پذیری، آَشنایی با مفاهیم اخلاقی.

بدو، بپر، بازی

تقویت مهارت­های بنیادی عضلات درشت، غلبه طرفی، حفظ تعادل، آمادگی جسمانی در بازی­های گروهی و هیجان انگیز.

زبان

تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی با استفاده از شعر و بازی.

هنر

کار با ابزار، تخلیه هیجانات، استفاده از رنگ­ها، افزایش و پرورش خلاقیت.

ورزش

حرکات اصلاحی، هماهنگی حرکتی در عضلات درشت همراه با بازی­های گروهی و خلاقانه.

شروع شاد

آشنایی با مفاهیم دینی، آموزش سوره­ های کوچک، آموزش آداب اجتماعی با شعرها و داستان­های کودکانه.

فکرانه

توانایی حل مسئله و اکتشاف در فعالیت­های با نشاط، تقویت دقّت و تمرکز، یادگیری همراه با بازی و سرگرمی، تقویت مهارت­های ذهنی با فرایند مؤثر و شاد.

دخترا دونه دونه آشپز می­شن نمونه

تقویت مهارت دست­ورزی- آشنایی با مزه ­ها و خلق مزه­ های جدید، افزایش دقت و تمرکز.

رشد مهارت و استقلال فردی، افزایش حس مسئولیت، افزایش اعتماد به نفس و توانمندی کودک در امور روزمره، شروعی لذت بخش برای کلاس­های مجازی.

بیا به شهربازی

هربازی داره رازی

تقویت مهارت­های حرکتی، هماهنگی چشم با عضلات، هماهنگی نیمکره ­ها، تقویت مهارت کارگروهی، شروعی شاد برای کلاس­های مجازی، آشنایی با سیستم مجازی و کار با آن.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

برنامه‌ی درسی پیش2 ‌دبستان  ستوده

عناوین

اهداف و فعّالیت‌ها

چوب خط

تمرین مهارت‌هایی چون: دقّت، اکتشاف، حلّ مسئله و آموزش مفاهیم پایه‌ای ریاضی

قاصدک

تمرین مهارت‌های زبانی: غنی­ سازی دایره‌ی واژگان، تلفّظ صحیح کلمات، توانایی جمله­ سازی متناسب با سنّ نوآموز و...

توانش

تمرین مهارت دست‌ورزی با هدف تقویت عضلات درشت و ریز دست و پا، تقویت توانمندی در امور روزمرّه و افزایش مسئولیت‌پذیری و احساس استقلال نوآموزان

نورباران

آشنایی با مفاهیم اخلاقی و دینی به زبان کودکانه

دانستنی­ها

آشنایی با مفاهیمی درباره­ ی ارتباط علوم و محیط پیرامون، طبیعت، جهان خلقت و...

دست­سازه

تقویت عزّت نفس، خلّاقیت و مهارت کارگروهی از طریق ساخت کاردستی‌های متنوّع

رویش

آشنایی و تمرین مهارت‌های شناختی و اجتماعی: تقویت خودآگاهی، مراقبت از خود، دیگری و محیط، آشنایی با آداب و اصول درست اخلاقی و آموزشی، تمرین مسئولیت‌پذیری و استقلال

ورزش

افزایش نشاط نوآموزان از طریق تمرین مهارت ­های حرکتی و ورزشی، به ویژه در قالب کار گروهی

زبان

ایجاد علاقه و انگیزه برای یادگیری زبان انگلیسی با استفاده از شعر و بازی

تفکّر خلّاق

تقویت خلّاقیت در حوزه‌ی اندیشه و تمرین تفّکر نقّاد با استفاده از داستان و بازی

فکربازی

تقویت تفکّر حلّ مسئله و تفکّر خلّاق از طریق بازی و فعّالیت‌های با نشاط

هنر

خلق آثار هنرمندانه و در عین حال تمرین مهارت‌هایی نظیر: صبر، پاکیزگی، تخلیه‌ی هیجانات، محبّت­ ورزی و نیز تمرین به دست گرفتن قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

تغذیه در پیش‌دبستان ستوده

 در برنامه­ ی روزانه­ ی دانش ­آموزان دو میان وعده ­ی سبک، اعم از لقمه و میوه، توسّط والدین تهیه می­شود. آماده­ سازی و مرتّب کردن محیط خوردن تغذیه در راستای خودتنظیمی و تمرین مسئولیت‌پذیری، با نظارت معلّمان پایه، بر عهده­ ی نوآموزان خواهد بود.

برچسب‌های این مطلب:

پیش دبستان




برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.